!DOCTYPE html>
x
VÅR VÄRLD AV TAPAS – Vi gör det goda enkelt!

Så här möter du dem i kunder och kollegor...

 Vill du veta mer?

www.enneagramcenter.se

1: Förbättraren är principfast, idealistisk, självkontrollerad och perfektionistisk. Ettor har ett starkt driv att förbättra saker omkring dem så att de blir riktigt bra. De har en känsla för detaljer och kan se mycket som går andra förbi. De har en stark känsla för rätt och fel vilket också gör dem till ärliga personer som tar mycket ansvar.

Kunden med ettans strategi skulle kunna säga vid delikatessdisken: Den bästa skinkan eller osten, till den minsta kostnaden. Finns det ingen bättre till samma pris? Vill ha det mest prisvärda.

Bemöta: berätta om en prisvärd skinka. Det kan också vara så att det finns en lite dyrare skinka, men tryck på att den grisen är uppväxt med ett bra liv. Etiskt bra.

Kollegan med ettans strategi: Det är ordning och reda bland verktygen. Rent och fint bakom disken. De har stenkoll på vilket verktyg man använder till vilken produkt. Och vilken tjocklek det ska skäras i för att vara som godast. Och de informerar gärna om det för dig.

Förbättraren - Hjälparen - Presteraren

2: Hjälparen är generös, tillmötesgående och demonstrativ. Tvåor tycker om att hjälpa, de är Enneagrammets verkliga servicepersoner. De känns igen på att de verkligen är stödjande medmänniskor och att de gärna vill komma nära andra. De är givmilda, varma, positiva och är bra på att få andra att känna sig sedda och bekräftade.

Kunden med tvåans strategi kulle kunna säga vid delikatessdisken: Åh, vad trevligt ni har det i disken. Vad mycket gott ni har! Vilket tycker du är det bästa?

Bemöta: Berätta hur nöjda gästerna kommer att bli av en viss produkt.

Kollegan med tvåans strategi: Relationsskapande och vet mycket om dig. Väldigt hjälpsam. Kan också vara den som är där lite tidigare på morgonen och kokar kaffe till alla. Glad och positiv. Bra på att ge service och se andras behov. Har koll på när alla fyller år.

3: Presteraren är anpassningsbar, effektiv, driven, imagemedveten. Personer som har Treans personlighetstyp känns igen på att de är självsäkra, energiska och charmiga. De har mycket driv och får saker gjorda. De är ofta tävlingsinriktade, läser snabbt in hur man ska vara i olika sammanhang och anpassar sitt beteende så att omgivningen känner sig bekväm.

Typiskt för kunden med treans strategi: Framgångsmänniskor som vill ha det bästa. Det ska vara exklusivt. De börjar titta på de dyraste produkterna.

Bemöt: Det här är den bästa skinkan. Den är väldigt exklusiv. Det är senaste trenden. Se till att vara effektiv i bemötandet!

Kollegan med treans strategi: "Hur mycket har du sålt för idag?" Det får gärna vara tävlingar – och de hatar att vara i förlorande laget.

4: Individualisten är uttrycksfull, intuitiv, självupptagen och dramatisk. Människor som har Fyrans personlighet känns igen på deras önskan att vara unika och speciella. De älskar intimitet, djup och skönhet. De är ofta mer intresserade av hur saker påverkar dem än sakerna i sig själva. De är ärliga och uppskattar djupa och innerliga samtal – mingel är sällan något för dem.

Skulle kunna säga vid delikatessdisken: Vill ha den unika produkten. Den skinkan som inte så många köper. Det annorlunda. Inte det som säljs mest av. Äkta är viktigt. Ingen ”Svensson-skinka”. Pratar gärna om sig själv och personliga anekdoter.

Bemöt: Framhäv det unika med produkten. Känslan i köpet är viktigt.

Kollegan med fyrans strategi: Inte som andra kollegor. Unik och uttrycksfull. Om alla ska ha samma hatt, då kommer fyrans att ha en liten rosett eller ditsatt detalj för att skilja sig lite från andra hattar. Ärlig med sina känslor.

Individualisten - Undersökaren - Den Lojale

5: Undersökaren är uppmärksam, innovativ, hemlighetsfull och enstörig. Personer med femmans strategi känns igen på att de är observanta, nyfikna, osentimentala och objektiva. De strävar efter att vara kunniga och kompetenta och är bra på att fokusera på något område som intresserar dem vilket gör att de ofta är specialister. De är ofta reserverade och verkar lite obekväma i sociala sammanhang.

Kunden i deli: Vill gärna veta fakta om produkten.

Bemöt: Viktigt att du visar att du kan mycket fakta om produkten. Ge kunden tid att tänka igenom sitt val.

Kollegan med femmans strategi: Har väldigt mycket kunskap. Kanske lite tystlåten och finurlig. Skulle kunna vara charkens egen Wikipedia.

6: Den Lojale är engagerad, ansvarsfull, orolig och misstänksam/skeptisk. Människor som har Sexans personlighetstyp är duktiga på analys. De tänker i konsekvenser och har sinne för detaljer. De är pålitliga,ärliga och får andra människor att känna sig inkluderade. Som ledare är de en del av gruppen utan behov att glänsa själva.

Kunden med sexans strategi skulle kunna säga vid delikatessdisken: Frågar efter sista förbrukningsdag och hur länge en produkt legat i disken. Skulle kunna vilja ha det som det säljs mest av.

Bemöt: Tala ärligt om vad man kan förvänta sig. Visa både bra och dåliga sidor av produkten. ”Den här är den mest sålda, men den kan av vissa uppfattas som lite rökig i smaken”.

Kollegan: Realisten. Duktig på att se vad som eventuellt kan gå fel. Pålitlig och lojal – en riktig teamspelare. Ser till gruppen och samarbetet.

Entusiasten - Utmanaren - Medlaren

7: Entusiasten är spontan, mångsidig, splittrad, njutningslysten. Sjuor är optimistiska, har en stor aptit på livet och hittar lätt saker att vara entusiastiska över. De ser hela tiden framåt och älskar känslan av förväntan inför något roligt. Frihet är centralt för dem då de gärna vill känna sig fria att välja mellan olika valmöjligheter på kort och lång sikt.

Skulle kunna säga vid delikatessdisken: Vad har ni för spännande pålägg?

Bemöt: Den här skinkan är fantastisk. Den skinkan ihop med de här oliverna, det är en smaksensation. Måla upp bilder. Visa på möjligheterna och kombinationerna i charkdisken.

Kollegan med sjuans strategi: Energifylld. Drar igång nya saker. Initiativ till att det blir kick-offer och personalaktiviteter. Entusiastisk.

8: Utmanaren är självsäker, beslutsam, dominant och konfrontativ. Åttor är energiska, intensiva, ”allt-eller-inget-typer”. De är rättframma och ärliga med vad de tycker. De är naturliga ledartyper, och återfinns ofta i ledande ställningar. Som chefer kör de med rak och tydlig kommunikation och känner ansvar för sina anställda och står upp för dem.

Åttan vid delikatessdisken: Vet vad den vill ha och är tydlig med det.

Bemöt: Sälj gärna produkter med mycket smak. Cheddar före hushållsost. Tänk kraftfulla smaker. Var tydlig: ”Den här är bra skinkan, för att…” Rak kommunikation.

Kollegan: Rak, kraftfull, vill driva framåt och älskar ansvar.

9: Medlaren är lättsam, behaglig, konflikträdd och frånvarande. Personer som har Nians personlighetstyp känns igen på att de är varma, vänliga, optimistiska och har en accepterande inställning till människor omkring dem. I grupper får de alla att känna sig sedda och hörda. De har förmåga att se saker från många synvinklar och skapa lösningar som tar tillvara olika önskemål.

Nian som kund vid delikatessdisken: Kan vara lite otydlig.” Jag tänkte jag skulle ha en skinka, eller jag vet inte”. ”Vad tycker du?” En kund du får fin kontakt med som är intresserad av att höra vad du tycker. Svårt att bestämma sig.

Bemöter: Ge konkreta råd, tips och information. ”Jag tycker vi tar den här i kombination med det här”. Hjälp dem att fatta beslut.

Kollegan: Anpassningsbar och behöver inte alltid säga sin egen åsikt. Skapar trivsel och får alla att känna sig accepterad. Den som andra gärna anförtror sig åt.

 Läs mer på www.enneagramcenter.se